
Anketler ne diyor?
27 Mart 2023 18:50:32
Sefai BARAN
14 Mayıs Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Genel Seçimlerine artık sayılı günler kaldı.
Avrupa toplumlarından aksine, Türk toplumunun seçimlere olan ilgisi ve katılım oranı hayli yüksek.
Toplumun seçimlere olan ilgisi, siyaset kulvarında yürümek isteyenler kadar toplumun eğilimini ölçmek isteyen anket firmalarının da iştahını kabartıyor.
Hatta konunun öznesi olması gereken partiler ve adaylardan ziyade anket firmaları ve anketleri öne çıkıyor.
Birden fazla tarifi olsa da anketi kısaca “Kişilerin belirlenmiş konularla ilgili duygu, düşünce ve önerilerinin soru listeleriyle alma yöntemi” olarak tarif etmek mümkündür.
Anketlerin ve anket firmalarının değerli olması için geçerli ve güvenli sonuç vermesi beklenir.
Peki, böyle mi?
Elbette hayır!
İşini iyi yapan az sayıdaki firmalar değil tabi buradaki kastımız.
Toplumun eğilimlerini öğrenmek için seçim dışındaki konularda da anket düzenlenebilir.
Ancak bizde genelde anket firmaları en büyük hasadı seçim zamanı yapıyor.
Seçim dönemleri hariç ortalıkta görülmeyen anket firmaları, seçim dönemlerinde mantar gibi ortaya çıkıyor.
Geçerli ve güvenli sonuçlara ulaşmaktan hayli uzaklaşıyor.
Halkın görüşlerini ölçmek yerine yönlendirme cihetine (manipülasyon) gidiyor.
Başak müşterileri olan siyaset kurumu ve siyasetçilere doğru veriler aktarmadıklarından, onların yanlış strateji izlemelerine de sebep oluyor.
Memnuniyet anketleri
Bir de olayın başka bir yönü var.
Bazen de siyaset kurumu anketçilerden istedikleri sonuçların çıkmasını arzu ediyor.
Bu durumda haliyle onlar da müşterilerini kaybetmemek adına onları memnun edecek sipariş anket yapmaktan geri durmuyor.
Aslında kamu ya da özel bazı hizmetler için, hizmet alıcılarla memnuniyet anketleri yapılır ve bu doğru bir yöntemdir.
Sözde memnuniyet anketleri ise seçim döneminde gönülleri hoş tutmaktan ibarettir.
Etik kurallar bu dönemde izne çıkartılır.
Ancak gerçeklerin er ya da geç ortaya çıkma gibi bir huyu vardır.
Seçim gecesi gerçekleri ortaya çıkar.
Gönülleri hoş tutan onlarca firma değil, işini iyi yapan çok az sayıdaki firmanın sonuçları isabetli çıkar.
Sonuçta, memnuniyet anketlerine güvenen siyasi müşteriler kaybeden tarafta olurken, kazanan ise işini yapan az sayıdaki firmalar kazanan tarafta olur.
Sonuçları isabet ettiremeseler de memnuniyet anketleri ile ceplerini para ile dolduran firmalar ise seçim gecesi ortadan kaybolur.
Hayırlı işler!
ETİKETLER : Yazdır